Lainat

Usein kysytyt kysymykset

Lyhennysvapaa - Miten voin saada lainalleni lyhennysvapaata?

Lyhennysvapaalla tarkoitetaan jaksoa, jonka aikana lainasta maksetaan vain korkoja. Lyhennysvapaan avulla voit tasapainottaa talouttasi joustavasti.

Lyhennysvapaata voit saada asunto-, opinto- ja pankkilainaasi. Voit täyttää lyhennysvapaahakemuksen joko op.fi:ssä tai ota yhteyttä omaan osuuspankkiisi.

Veloitustilin muutos – Miten voi muuttaa veloitustiliä, jolta laina maksetaan?

Lainan veloitustilin voi muuttaa verkkovaltakirjalla. Jos velka on useamman nimissä, jokaisen pitää täyttää oma valtakirja. Valtakirjassa mainitaan, että kyseessä on lainanhoitotilin muutos. Muita tarvittavia tietoja ovat lainan numero sekä tilinumero, jolta lainan maksut voidaan jatkossa veloittaa.

Verkkovaltakirja löytyy verkkopalvelusta kohdasta Asetukset ja hallinta > Valtakirjat > Yleisvaltakirja pankkiasioihin.

Eräpäivän tai lainan kuukausierän muutos – Miten voin muuttaa lainani maksusuunnitelmaa

Lainaa ottaessa sovittu maksusuunnitelma ei aina olekaan sopiva koko laina-ajan. Jos elämäntilanteesi muuttuu, palkkapäiväsi vaihtuu tai muusta syystä lainasi maksusuunnitelmaa tarvitsee muuttaa, lähetäthän meille lainastasi maksusuunnitelman muutoshakemuksen. Hakemus löytyy verkkopalvelussa kohdassa Lainat > Lyhennysvapaa ja muut muutokset.

Kun lähetät muutoshakemuksen, saamme kaikki tarvittavat tiedot päätöksen tekemiseen ja pyyntösi käsitellyksi mahdollisimman nopeasti. Hakemuksessa kysytään mihin lainaan tai lainoihin haet muutosta, millaista muutosta haet, mitkä ovat tulosi ja menosi, sekä syy muutoksen hakemiseen. Voit yhdellä hakemuksella hakea samanaikaisesti muutosta useampaan lainaan. Haettavia muutoksia voivat olla lyhennysvapaa, kuukausierän muutos pienemmäksi tai suuremmaksi sekä eräpäivän muutos.

Jos lainalla on useampi velallinen, lähetetään tekemäsi hakemus kanssavelallisen verkkopalveluun tarkistettavaksi ja hyväksyttäväksi. Hakemus tulee käsiteltäväksi pankkiin kun kaikki velalliset ovat hyväksyneet hakemuksen. Muutoksesta veloitetaan palveluhinnaston mukainen kulu.

Joustoluottoon ja Täsmäluottoon on mahdollista tehdä muutoksia kuukausierään tai eräpäivään samasta paikasta.

Jos tarvitset apua muutoshakemuksen täyttämisessä, soitathan OP 0100 0500 asiakaspalveluun (ma-pe klo 8-22, la 10-16, mpm/pvm). Voit myös ottaa yhteyttä verkkopalvelumme chat-asiakaspalvelun kautta.