Pohjois-Karjalan Osuuspankille alkuvuonna 1500 uutta asiakasta

OP Pohjois-Karjalan pankkitoiminta jatkaa vahvaa kasvuaan. Kuluttajien ja yrittäjien luottamus omaan talouteensa on vahvistunut pankin toimialueella, mikä on kasvattanut luottokysyntää. Myös pankin vakavaraisuus vahvistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Tämän vuoden liikevoiton ennustetaan paranevan selkeästi edelliseen vuoteen nähden.

- Olemme hyvin iloisia ja kiitollisia siitä, että asiakkaat ovat löytäneet monipuoliset palvelumme. Saamamme palautteen perusteella he arvostavat konttoriverkoston laajuutta, ajanmukaista palvelukokonaisuutta, henkilöstömme osaamista, ja kilpailukykyisiä hintoja. Myös asiakasomisteisuudelle ja paikallisuudelle annetaan painoarvoa pankki- ja vakuutuspalveluita valittaessa, toimitusjohtaja Jaana Reimasto-Heiskanen toteaa.

Pankkitoiminnan kokonaisvolyymi oli alkuvuonna 2,75 miljardia euroa. Voimakkainta kasvu on ollut asiakasvaroissa eli talletusten, rahastojen ja vakuutussäästöjen yhteenlasketussa määrässä. Uusia luottoja myönnettiin alkuvuonna 130 miljoonaa euroa. Erityisesti asuntorahoitus on ollut vilkasta. Samaan aikaan talouden hyvät näkymät ovat vaikuttaneet yritysten investointien kasvuun.

- Jo kauan jatkunut matala korkotaso on saanut yhä useamman asiakkaamme varautumaan mahdolliseen korkojen nousuun suojauksilla. Tällä hetkellä suojaaminen on mielestäni järkevää ja kustannuksiltaan edullista, Reimasto-Heiskanen jatkaa.

OP-bonuksia Pohjois-Karjalan osuuspankki maksoi omistaja-asiakkailleen yli 1,8 miljoonaa euroa.

Varallisuudenhoitopalveluille kysyntää

Sijoittamisen suhteen matalat korot kannustavat hakemaan tuottoja esimerkiksi rahastoista ja vakuutussäästämisestä.

- Asiakkaat ovat nykyisin entistä perehtyneempiä erilaisiin sijoitusmuotoihin. Parhaimmillaan pankin työntekijä on taloudellinen neuvonantaja ja ratkaisujen löytäjä, Reimasto-Heiskanen kertoo.

Vastuullisuutta kehittämisellä ja tukemisella – sadalle nuorelle kesätöitä

- Hyvä asiakaskokemus on vakavaraisuuden ohella tärkein tavoitteemme. Pankin liiketoiminnan myönteinen kehitys mahdollistaa muun muassa sen, että pystymme rahoittamaan kaiken kokoisia maakunnassa olevia hankkeita ja toteuttamaan yhteisöllistä rooliamme, toteaa toimitusjohtaja.

Vuoden 2018 aikana OP Ryhmä investoi noin 400 miljoonaa euroa toimintansa kehittämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tänä vuonna on otettu käyttöön digitaalinen asuntolainapalvelu, jossa asiakas voi saada asuntolainapäätöksen reaaliaikaisesti verkossa. Heinäkuussa pankki lanseerasi pelkistetyn ja helppokäyttöisen verkkopalvelun edistämään kaikkien asiakasryhmien yhdenvertaista pankkiasiointia. OP Saavutettava tarjoaa peruspankkipalvelut henkilöasiakkaille, joilla on esimerkiksi näkö- ja kuulorajoitteita tai motorisia haasteita. Lisäksi pankki auttaa henkilökohtaisesti niitä asiakkaita, jotka kaipaavat apua erilaisten palveluvaihtoehtojen käyttämiseen.

Osuustoiminnallisena yrityksenä osuuspankki tukee laajasti esimerkiksi paikallisia urheilu- ja kulttuuritoimijoita. Tukea ovat saaneet muun muassa yleishyödylliset yhdistykset, jotka palkkasivat osuuspankkien tuella tänäkin kesänä Pohjois-Karjalassa sata nuorta kesätöihin.