Yhtenäiset aukioloajat mahdollistavat laajemmat asiantuntijapalvelut

Oulun Osuuspankki yhtenäistää kassapalveluidensa aukioloajat 1.3.2018 alkaen. Taustalla on kassapalveluiden kysynnän lasku ja lisääntynyt tarve tarjota asiantuntijapalveluita laajemmin eri kanavissa. Muutos ei vaikuta pankin toimipaikkojen määrään eikä toimihenkilöiden työsuhteisiin.

Kassapalveluita ovat mm. käteisen nosto ja talletus, laskunmaksu, tilisiirrot, shekin asettaminen ja lunastus, maksuosoituksen lunastus ja matkavaluutan ostaminen, myynti ja tilaus.

–Asiakas saa kassapalveluita samoista Oulun Osuuspankin toimipaikoista kuin aiemminkin, mutta jatkossa kassapalveluiden aukioloaika on kaikissa toimipaikoissamme arkisin klo 9.30–12.30. Aukioloaikojen muutos ei edellytä asiakkailta toimenpiteitä vaan palvelut säilyvät entisellään, pankin toimitusjohtaja Timo Levo kertoo.

Yhtenäistämisen taustalla on asiakaskäyttäytymisen muutos: käteistä rahaa käytetään entistä vähemmän ja verkkopankissa hoidetaan valtaosa muista päivittäisistä pankkipalveluista. Tarjolle on tullut Otto.-automaattien lisäksi uusia käteisen rahan nostomahdollisuuksia. Niitä tarjoavat ostotapahtuman yhteydessä K-ruokakaupat, R-kioskit, Tokmannit ja Neste-palveluasemat. OttoPlus- ja TalletusOtto-automaateilla voi käteisen nostamisen lisäksi myös tallettaa käteistä.

–Tämä kaikki on vähentänyt voimakkaasti asioinnin määrää kassalla. Sen sijaan kysyntää asiantuntijapalveluille on yhä enemmän, Levo painottaa. –Palvelemme jatkossa pääosin ajanvarauksella, mikä mahdollistaa entistä paremman palvelun asiakkaalle sopivaan aikaan ja hänen haluamallaan tavalla: puhelimitse, netin välityksellä verkkoneuvotteluna tai kasvotusten toimipaikassa ja vaikkapa ilta-aikaan.

Levo kertoo Oulun Osuuspankin panostavan kevään aikana turvallisen pankkiasioinnin opastamiseen Oulussa ja lähikunnissa.

–Monia erityisesti iäkkäämpiä asiakkaita mietityttää, mitä kaikkea verkossa uskaltaa tehdä. Järjestämme kevään aikana asiakkaillemme avoimia opastustilaisuuksia, joissa he pääsevät tutustumaan turvallisesti pankkiasiointiin omalla koneellaan yhdessä OPn asiantuntijan kanssa.

Oulun Osuuspankilla menestyksekäs vuosi 2017

• Oulun Osuuspankin korkokate oli 27,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto 31,8 miljoonaa euroa, joka oli pankin historian kolmanneksi paras.
  • Oulun Osuuspankin asiakasliiketoiminnan volyymi oli vuodenvaihteessa 5 594,2 miljoonaa euroa eli 5,7 % edellisvuotta suurempi.
  • Rahoitustoiminta, joka sisältää pankin omassa taseessa olevien luottojen lisäksi välitetyt luotot, kasvoi 8,5 %.
  • Asiakasvarat, jotka muodostuvat yleisötalletuksista, vakuutussäästöistä sekä asiakkaiden sijoituksista rahastoihin ja Tuotto-osuuksiin, kasvoivat 2,9 %.
  • Vakavaraisuussuhde oli edelleen erinomaisella tasolla ollen 28,2 %, mutta liiketoiminnan kasvusta johtuen se aleni hieman edellisestä vuodesta. Omat varat kasvoivat 385,7 miljoonaan euroon.
  • Tilikaudella kirjattiin vertailukautta vähemmän arvonalentumistappioita luotoista ja muista sitoumuksista. Arvonalentumisten määrä suhteutettuna luotto- ja takauskantaan pysyi edelleen maltillisella tasolla.
  • Pankilla oli omistaja-asiakkaita vuoden lopussa 74 158, ja kasvua kertyi edellisvuodesta 3 621 jäsenen verran. Oulun Osuuspankin omistaja-asiakkaille maksettiin tilikauden aikana bonuksia kaikkiaan 8,8 miljoonan euron arvosta.