OP Etelä-Häme tiivistää konttoriverkkoaan

Hauhon, Iittalan ja Rengon konttorit yhdistetään OP Etelä-Hämeen pääkonttoriin Hämeenlinnassa ja Hausjärven konttori Riihimäen konttoriin.

Konttorit ovat auki viimeistä päivää 25.5.2018.

​- Asiakaskäyttäytymisen muutos, asiakkaiden tarve yhä parempiin digitaalisiin palveluihin, toiminnan tehostamisen vaade sekä laajan konttoriverkoston haavoittuvuus ovat keskeisiä syitä tähän päätökseen, toteaa toimitusjohtaja Mika Helin. ​OP Etelä-Hämeelle jää muutoksen jälkeen konttorit Hattulaan, Hämeenlinnaan, Lopelle ja Riihimäelle. Kaikista konttoreista saa kassapalveluita joka arkipäivä.

Yhdistettävien konttoreiden asiakkaiden tilinumerot sekä muut tilinkäyttövälineet säilyvät ennallaan.

Pankki tarjoaa kuljetusta ja opastusta pankkiasiointiin

​OP Etelä-Häme järjestää kesäkuusta 2018 alkaen kerran viikossa pankkiasiointikuljetukset Hauholta, Iittalasta ja Rengosta Hämeenlinnaan ja Hausjärveltä Riihimäelle. Kuljetukset ovat pankin omistaja-asiakkaille maksuttomia. Tarkemmat tiedot selviävät kevään aikana.

Pankki järjestää yhdistettävissä konttoreissa opastusta nykyaikaisten päivittäisasioiden hoitoon toteuttamalla kaikkiaan kahdeksan asiakkaille avointa tilaisuutta. Tilaisuuksissa käydään läpi mobiilipalveluita, maksukorttiasioita sekä muita laskujen maksamiseen liittyviä asioita.

OP Etelä-Häme pyrkii vaikuttamaan siihen, että Automatia Oy:n hallinnoimat Otto.-automaatit säilyisivät kaikilla paikkakunnilla, joista OPn pankkikonttori loppuu.

Taustalla muutokset asiakaskäyttäytymisessä sekä kilpailukyvyn varmistaminen

Uusi teknologia ja sen mahdollistamat uudet palvelut muuttavat voimakkaasti asiakaskäyttäytymistä. Asiakkaat odottavat pankeilta kattavia ja helppokäyttöisiä digitaalisia palveluita, mikä tarkoittaa pankeille suuria ja jatkuvia investointeja palveluiden kehittämiseen, sanoo toimitusjohtaja Mika Helin. Konttoreissa käydään yhä harvemmin.

Kilpailukyvyn varmistaminen pitkällä tähtäimellä on erittäin tärkeää. Pankkien kuluja  kasvattavat edellä mainitut kehittämisinvestoinnit sekä kasvava sääntely. Tuottoja vähentää uuden teknologian vaikutus palveluhintoihin. Toisaalta sääntely edellyttää pankeilta kannattavaa toimintaa ja vahvaa vakavaraisuutta.

Tehostamisen vaikutukset henkilöstöön

Pankissa tänä vuonna käytyjen yhteistoimintaneuvotteluiden päätteeksi seitsemän työsuhdetta loppuu. Valtaosa henkilöistä on valinnut ratkaisun, joka sisältää taloudellisen tuen sekä OP Ryhmän uravalmennuksen. Tämän lisäksi henkilökuntamäärä vähenee luonnollisen poistuman kautta eläkkeelle siirtymisten ja määräaikaisten työsuhteiden päättymisten vuoksi.

OP Etelä-Hämeen palveluksessa on tällä hetkellä 138 henkilöä. Muutosten jälkeen arvioitu henkilökuntamäärä vuoden 2019 alussa on 125.

- Pankin henkilöstön asiantuntemuksen ja uudenlaisen osaamisen kasvattaminen on strategiamme keskiössä. Panostamme laaja-alaiseen asiantuntemukseen ja osaamiseen, jonka avulla voimme tarjota asiakkaillemme luotettavaa ja ihmisläheistä palvelua, Helin täsmentää. Kun asiakkaan elämässä tapahtuu isoja asioita, kahdenvälinen dialogi asiakkaan ja pankin välillä on arvokasta. Rutiiniasioiden hoitamisessa tavoite on saada palvelut toimimaan asiakkaalle huomaamattoman helposti.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Mika Helin 050 517 7004
Viestinnän yhteyshenkilö: Viestintäpäällikkö Riitta Toivonen 050 517 7006