Verkkopalveluiden käyttö

Usein kysytyt kysymykset

Avainlukulista - Miten saan ja otan käyttöön uuden avainlukulistan?

Miten saan uuden avainlukulistan?

  1. Jos avainlukulistasi on käyttökelvoton, saat uuden, aktivoimattoman avainlukulistan postitse ottamalla yhteyttä OP 0100 0500 puhelinpalveluun tai käymällä konttorissa. Avainlukulistan toimittaminen postitse kestää noin viikon. Älä hävitä vanhaa avainlukulistaasi. Tarvitset sen uuden listasi aktivointiin.
  2. Uusi avainlukulista lähetetään sinulle automaattisesti postitse, kun avainlukuja on jäljellä 20 kpl.
  3. Voit tarvittaessa myös itse tilata uuden listan op.fi-palvelussa kun olet kirjautunut palveluun.
  4. Jos vanha avainlukulistasi on kadonnut, saat uuden, aktivoidun avainlukulistan käymällä OPn konttorissa.
Miten vaihdan uuden avainlukulistan käyttööni itse?
 
Uusi automaattisesti postitettu, itse tilattu tai konttorista haettu aktivoimaton uusi avainlukulista tulee aina aktivoida erikseen käyttöön.

Ottaaksesi uuden listan verkkopalvelussa käyttöön, tarvitset vanhan avainlukulistan ja siinä tulee olla jäljellä vähintään kaksi (2) avainlukuparia.

Op.fi:
  1. Kirjaudu palveluun
  2. Valitse: Oma profiili > Tunnukset > Avainlukulistan vaihto
Avainlukulistan voit myös vaihtaa OP-mobiilissa, Tekstiversiossa (pda.op.fi) ja OP Saavutettava –verkkopalvelussa (saavutettava.op.fi).

 

Tunnukset – Mitä teen, jos tunnukseni hävisivät, lukkiutuivat tai unohdin ne?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon omasta näppäilyvirheestäsi johtuen, voit yrittää kirjautua palveluun uudestaan 24 tunnin jälkeen. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, jos näppäilet ne oikein seuraavalla kirjautumiskerralla. Mikäli näppäilet tunnukset uudestaan väärin, saat ne käyttöösi käymällä Osuuspankin konttorissa.

Jos tarvitset tunnukset käyttöösi nopeammin kuin 24 tunnin odotuksen jälkeen, mene käymään lähimmässä konttorissa. Muista ottaa mukaan voimassa oleva henkilöllisyystodistus. Tunnukset ovat avaimesi OPn palveluihin. Älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön.

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin ma-pe kello 8-22, la 10-16 pvm/mpm) tai Sulkupalveluun +358 20 333 (24h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Tunnusten henkilökohtaisuus – Miksi tunnukset ovat henkilökohtaiset?

Verkkopalvelu- ja OP palvelutunnusten käyttö vastaa allekirjoitustasi, ja tunnuksillasi allekirjoitetut sopimukset, toimeksiannot, hakemukset ja viestit sitovat sinua suhteessa pankkiin tai muuhun palveluntarjoajaan.

Jos haluat hoitaa toisen henkilön pankkiasioita hänen puolestaan, tilinomistaja voi antaa sinulle käyttöoikeudet tiliinsä käymällä Osuuspankissa, minkä jälkeen voit käyttää hänen tiliään omilla tunnuksillasi.