Turvallinen asiointi

Usein kysytyt kysymykset

Lisävahvistus ei toimi - Onko sinulla väärä puhelinnumero maksun lisävahvistuksessa?

Maksun lisävahvistus tekstiviestillä on turvaominaisuus, joka lisäsuojaa tunnusten väärinkäytöksiä ja verkkorikollisuutta vastaan. Tarkista, että tekstiviestissä olevat tiedot vastaavat alkuperäisen toimeksiantosi tietoja. Mikäli näin ei ole, älä anna avainlukua äläkä hyväksy toimeksiantoa.

Jos et saa lisävahvistuksen tekstiviestiä puhelimeesi, tarkista onko maksun lisävahvistukseen liitetty käytössäsi oleva puhelinnumero.

Tee näin:

  1. Kirjaudu op.fi-palveluun.
  2. Valitse Omat yhteystiedot > Maksun lisävahvistus
  3. Tarkista, että palveluun on liitetty käytössäsi oleva matkapuhelinnumero.
    • Jos numeroa ei ole liitetty. Liitä numerosi lisävahvistukseen.
    • Mikäli numero ei ole enää käytössäsi voit poistaa vanhan numeron soittamalla OPn puhelinpalveluun tai asioimalla konttorissa. Tämän jälkeen voit tehdä liitoksen uuteen numeroon op.fi-palvelussa tai konttorissa.

Muistathan päivittää yhteystietosi, jos puhelinnumerosi vaihtuu.

Pankin lähettämät lisävahvistuksen tekstiviestit lähetetään aina numerosta +358407118180 ja viestien allekirjoittajana on OP.

Tunnusten kalastelu – Näin toimit huijaustilanteissa

Mikäli saat epäilyttävän sähköpostin, joka näyttää siltä, että se on lähetetty OPn nimissä, välitä viesti meille. Älä klikkaa sähköpostissa olevia linkkejä. Poista sähköposti sen jälkeen, kun olet lähettänyt sen.

Jos saat OP-verkkopalvelussa normaalista poikkeavan ilmoituksen tai epäilyttävän näkymän, lähetä kyseisestä sivustosta kuvaruutukopio ja lähdekoodi.

Laita sähköpostiin myös nimesi, yhteystietosi sekä oman pankkisi nimi (esimerkiksi OP Mallila). Tähän sähköpostiin lähetettyihin viesteihin ei vastata suoraan, vaan saat automaattiviestin vastauksena. Ilmoita tapahtuneesta myös OP 0100 0500 puhelinpalveluun tai pankkiisi. Lähetä ilmoitus osoitteeseen tietoturvailmoitukset(a)op.fi

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin kello 8-22, pvm/mpm). Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.