Tilit ja maksut

Usein kysytyt kysymykset

Hyväksytyt henkilöllisyystodistukset

Henkilöllisyytesi todennetaan aina asioidessasi pankissa. Tällä varmistetaan, että hoidamme luottamuksellisesti asioitasi juuri sinun kanssasi.

Vahingoittunut tai vanha tieto asiakirjassasi (esimerkiksi valokuva, josta sinua ei voi varmuudella tunnistaa) voi estää todentamisen, jolloin emme voi hyväksyä asiakirjaa.

Jos sinulla ei ole henkilöllisyyden todentamiseen hyväksyttävää asiakirjaa, henkilöllisyytesi voidaan todentaa poliisilaitoksella. Lisätietoa saat osoitteesta www.poliisi.fi.

Voit osoittaa henkilöllisyytesi seuraavilla asiakirjoilla asioidessasi pankissa

Hyväksyttävät todentamisasiakirjat osuuspankissa, pois lukien Osuuspankin verkkopalvelutunnusta (vahva sähköinen tunnistusväline) koskeva asiointi.

Suomalaisen viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • Suomen kansalaiselle myönnetty ajokortti, väliaikainen ajokortti ei kelpaa
  • 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti
  • passi, merimiespassi, diplomaattipassi
  • muukalaispassi, pakolaisen matkustusasiakirja
  • kuvallinen Kela-kortti

Ulkomaan viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • ulkomaan viranomaisen myöntämä kansallinen passi
  • ETA-maiden, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä matkustusasiakirjaksi hyväksytty henkilökortti

Voit osoittaa henkilöllisyytesi seuraavilla asiakirjoilla asiointisi koskiessa Osuuspankin verkkopalvelutunnusta

Osuuspankin verkkopalvelutunnus on OP Ryhmän myöntämä vahva sähköinen tunnistusväline, jolla voit asioida myös muiden tarjoamissa asiointipalveluissa, kuten Kelassa ja verottajalla.

Suomalaisen viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • Suomen kansalaiselle 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti (poistuu 2018 mennessä), väliaikainen ajokortti ei kelpaa
  • 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti
  • passi, diplomaattipassi
  • muukalaispassi tai pakolaisen matkustusasiakirja, joiden haltijan henkilöllisyys on voitu luotettavasti varmistaa

ETA-maiden, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • passi, diplomaattipassi
  • matkustusasiakirjaksi hyväksytty henkilökortti

Maksuhäiriömerkintä, luottotietorekisteri - Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mihin se vaikuttaa?

Luottotietorekisteriin tulee maksuhäiriömerkintä, jos maksu jää maksamatta. Merkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta.

Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat asiakaspalvelustamme. Yleistietoa maksuhäiriöstä löytyy FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.

IBAN, BIC, ulkomaanmaksut - Miten maksan ulkomaille?

Voit tehdä ulkomaanmaksun OP-verkkopalvelussa Uusi maksu -toiminnolla. EU-maihin menevät euromääräiset laskut voit maksaa ilman palvelumaksua. Euromääräiset maksut maksetaan käyttämällä kansainvälistä IBAN-tilinumeroa ja pankin yksilöivää tunnistetta eli BIC-koodia. Maksu on perillä samana tai seuraavana pankkipäivänä, jonka jälkeen vastaanottava pankki siirtää maksun saajalle.

Jos valuuttana on muu kuin euro tai maksu tehdään SEPA-alueen ulkopuolelle, järjestelmä tunnistaa automaattisesti että kyseessä on ulkomaanmaksu ja ohjaa sinut tekemään ulkomaanmaksutoimeksiannon.

Ulkomaanmaksussa saajan pankin tunnisteena BIC (SWIFT) -koodi on suositeltavin. Jos saajan IBAN-tilinumero ei ole tiedossasi, anna IBAN/Saajan tilinumero -kenttään se perusmuotoinen tilinumero, jolle maksu maksetaan. Varmista aina ennen maksun hyväksymistä, että kaikki maksun tiedot ja tilinumero ovat oikein, sillä virheellisen maksun selvittely voi olla sekä haastavaa että melko kallista.

Ulkomaanmaksua ei veloiteta tililtäsi heti. On hyvä myös tietää, että hyväksytty ulkomaanmaksu ei näy Hyväksytyissä maksuissa samoin kuin normaali SEPA-maksu. Jos olet tehnyt maksun arkipäivänä ennen klo 17, veloitetaan se seuraavassa maksuajossa noin puolen tunnin kuluessa. Klo 17 jälkeen, viikonloppuna ja arkipyhinä tehdyt maksut veloitetaan seuraavana arkipäivänä.

Ulkomaanmaksu on perillä 3–6 pankkipäivässä kun valitset maksutavaksi Maksumääräys. Jos haluat kiirehtiä maksua, käytä Ulkomaanmaksu -toiminnon maksutapana Pikamääräystä. Tuolloin maksu on perillä 1–2 pankkipäivää nopeammin. Ulkomaanmaksusta perittävän palvelumaksun hintaan vaikuttaa muun muassa valittu maksutapa. Hinnaston löydät täältä. Huomioithan, että EU:n maksupalveludirektiivin mukaan 13.1.2018 alkaen ETA-alueelle maksaessasi (euroissa tai muussa valuutassa) voit valita maksavasi vain oman pankkisi kulut.

Tarvittaessa saat opastusta kansainväliseen maksamiseen liittyvissä kysymyksissä OP 0100 0500 puhelinpalvelun (ma-pe klo 8-22, la klo 10-16, mpm/pvm) asiantuntijoilta.