Tilit ja maksut

Usein kysytyt kysymykset

Maksuhäiriömerkintä, luottotietorekisteri - Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mihin se vaikuttaa?

Luottotietorekisteriin tulee maksuhäiriömerkintä, jos maksu jää maksamatta. Merkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta.

Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat asiakaspalvelustamme. Yleistietoa maksuhäiriöstä löytyy FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.

Hyväksytyt henkilöllisyystodistukset

Henkilöllisyytesi todennetaan aina asioidessasi pankissa. Tällä varmistetaan, että hoidamme luottamuksellisesti asioitasi juuri sinun kanssasi.

Vahingoittunut tai vanha tieto asiakirjassasi (esimerkiksi valokuva, josta sinua ei voi varmuudella tunnistaa) voi estää todentamisen, jolloin emme voi hyväksyä asiakirjaa.

Jos sinulla ei ole henkilöllisyyden todentamiseen hyväksyttävää asiakirjaa, henkilöllisyytesi voidaan todentaa poliisilaitoksella. Lisätietoa saat osoitteesta www.poliisi.fi.

Voit osoittaa henkilöllisyytesi seuraavilla asiakirjoilla asioidessasi pankissa

Hyväksyttävät todentamisasiakirjat osuuspankissa, pois lukien Osuuspankin verkkopalvelutunnusta (vahva sähköinen tunnistusväline) koskeva asiointi.

Suomalaisen viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • Suomen kansalaiselle myönnetty ajokortti, väliaikainen ajokortti ei kelpaa
  • 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti
  • passi, merimiespassi, diplomaattipassi
  • muukalaispassi, pakolaisen matkustusasiakirja
  • kuvallinen Kela-kortti

Ulkomaan viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • ulkomaan viranomaisen myöntämä kansallinen passi
  • ETA-maiden, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä matkustusasiakirjaksi hyväksytty henkilökortti

Voit osoittaa henkilöllisyytesi seuraavilla asiakirjoilla asiointisi koskiessa Osuuspankin verkkopalvelutunnusta

Osuuspankin verkkopalvelutunnus on OP Ryhmän myöntämä vahva sähköinen tunnistusväline, jolla voit asioida myös muiden tarjoamissa asiointipalveluissa, kuten Kelassa ja verottajalla.

Suomalaisen viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • Suomen kansalaiselle 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti (poistuu 2018 mennessä), väliaikainen ajokortti ei kelpaa
  • 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti
  • passi, diplomaattipassi
  • muukalaispassi tai pakolaisen matkustusasiakirja, joiden haltijan henkilöllisyys on voitu luotettavasti varmistaa

ETA-maiden, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämistä voimassa olevista asiakirjoista hyväksytään:

  • passi, diplomaattipassi
  • matkustusasiakirjaksi hyväksytty henkilökortti

IBAN, BIC, ulkomaanmaksut - Miten maksan ulkomaille?

OP-verkkopalvelussa voit tehdä maksut kaikkialle maailmaan.

Voit tehdä euromääräisen maksun OP-verkkopalvelussa Uusi maksu -toiminnolla. EU-maihin menevät euromääräiset laskut voit maksaa ilman palvelumaksua. Euromääräiset maksut maksetaan käyttämällä kansainvälistä IBAN-tilinumeroa ja pankin yksilöivää tunnistetta eli BIC-koodia. Maksu on perillä yhdessä pankkipäivässä, jonka jälkeen vastaanottava pankki siirtää maksun saajalle.

Jos valuuttana on muu kuin euro tai maksu tehdään SEPA-alueen ulkopuolelle, käytetään Ulkomaanmaksu-toimintoa. SEPA-alueen ulkopuolelle maksettavat ja muut kuin euromääräiset maksut maksetaan OP-verkkopalvelun Ulkomaan maksu -toiminnolla, jonka maksutavaksi valitaan Maksumääräys. Maksu on perillä 3–6 pankkipäivässä. Jos haluat kiirehtiä maksua, käytä Ulkomaan maksu -toiminnon maksutapana Pikamääräystä. Tuolloin maksu on perillä 1–2 pankkipäivää nopeammin. Maksun hintaan vaikuttaa esimerkiksi se, vastaako maksaja kaikista kuluista.

Saat opastusta kansainväliseen maksamiseen liittyvissä kysymyksissä OP 0100 0500 puhelinpalvelun asiantuntijoilta.