Kortit

Usein kysytyt kysymykset

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Tilin saldo - Tarkista, että tililläsi on riittävästi rahaa maksun suorittamiseen.

Kauppiaan kortinlukulaite - Laitteessa saattaa olla tilapäinen yhteysongelma. Ulkomailla maksettaessa, tietyn summan ylittyessä pitää myyjän tehdä vahvistussoitto asiakkaan luottokorttiyhtiöön. Toisinaan tämän vuoksi maksu ei onnistu, koska myyjä ei tee soittoa.

Kortin voimassaoloaika - tarkista, että korttisi on voimassa.

Vuorokausikohtaiset turvarajat - Turvarajat ovat saattaneet täyttyä. Rajojen asettaminen ja muuttaminen onnistuu Päivittäiset raha-asiat -osiossa, kun valitset kortin turvarajojen muuttamisen. Turvarajat voidaan muuttaa myös osuuspankin konttorissa tai puhelimitse OP 0100 0500 puhelinpalvelussa.

Huomaathan, että tilillä voi olla käyttöraja, joka on vahvempi kuin kortille asetettu turvaraja. Tilin käyttörajoja voit muokata tilin perustiedoista verkossa tai käymällä konttorissa.

Kortin tunnusluku ei toimi - Tunnusluku on lukkiutunut. Jos korttisi tunnusluku (PIN) on lukkiutunut joko maksupäätteellä tai bensa-automaatilla, voit avata lukkiutuneen PIN-koodin Otto-pisteellä. Otto-pisteellä lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen edellyttää konttorikäyntiä.

Verkko-ostaminen ei onnistu - Tarkista, että olet syöttänyt kaikki kortin tiedot oikein. Huomaathan, että kortin numerosarja kirjoitetaan ilman välilyöntejä. Tarkista myös, oletko asettanut kortille turvarajan verkkomaksamisen. Turvarajan voi tarkistaa tai muuttaa op.fi-palvelun Päivittäiset raha-asiat -osiossa, kun valitset kortin turvarajojen muuttamisen.

Korttini on rikki – Voit tilata vioittuneen kortin tilalle uuden kortin ottamalla yhteyttä pankkiisi puhelimitse, verkkoviestillä tai käymällä henkilökohtaisesti paikan päällä.

Maksaminen OP-Visa Electron -kortilla - OP-Visa Electron -kortilla maksettaessa katevaraus maksulle tehdään ajantasaisesti, jolloin kortti ei välttämättä käy maksuvälineenä esimerkiksi junissa ja lentokoneissa.

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni eräpäivää?

Kun sinulla on käytössäsi Visa Credit -kortti, eräpäivän muuttaminen onnistuu OP-verkkopalvelussasi. Voit valita Visa Credit -kortin luottokorttilaskun eräpäivän neljästä eri vaihtoehdosta: eräpäivä on valintasi mukaan kuukauden 7., 15., 24., tai viimeinen päivä.

Mikäli käytössäsi on OP-Mastercard tai K-Plussa Mastercard, voit valita, onko luottokorttilaskusi eräpäivä kuukauden 1., 8., 16., tai 24. päivä. OP-Mastercard -kortin laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu osuuspankin konttorissa tai soittamalla OP 0100 500 puhelinpalveluun. K-Plussa Mastercard -kortin luottokorttilaskun eräpäivää voit muuttaa soittamalla asiakaspalvelunumeroon 010 252 7020.

Lähimaksaminen - Voiko OPn kortilla lähimaksaa?

Lähimaksuominaisuus kuuluu automaattisesti kaikkiin maksukortteihimme. Tunnistat lähimaksuominaisuudella varustetun kortin radioaaltoja kuvaavasta lähimaksutunnuksesta. Voit käyttää lähimaksua kaikkiin alle 25 euron ostoksiin.

Kortin turvarajat - Miten muutan kortin turvarajoja?

Voit muuttaa korttiesi vuorokausikohtaisia turvarajoja op.fi:ssä kohdassa Henkilöasiakkaat > Kortit > Muuta kortin turvarajoja. Turvarajat voi muuttaa myös OP-mobiilissa, osuuspankin konttorissa tai soittamalla OP 0100 0500 (Visa) tai 010 252 7020 (MasterCard). OP-Visa Debit Mobiili -kortin turvarajoja voi muuttaa näiden lisäksi myös Pivo-sovelluksessa. Uudet rajat tulevat voimaan saman tien muutettuasi ne OP-mobiilissa tai op.fi:ssä, sekä asiakaspalvelussa sen aukioloaikoina.

Hotellin tai autovuokrauksen maksaminen - Millä kortilla voin maksaa hotellin tai autovuokrauksen?

Luottokortilla maksaminen on yleisintä ja luottokorttimaksu on usein myös ainoa hyväksytty maksutapa.

Kaupassa maksaminen ulkomailla - Millä korteilla voin maksaa ulkomailla?

Voit maksaa kaikilla OPn maksukorteilla ulkomailla. Otathan huomioon, että kortin toimivuus vaihtelee maittain ja alueittain.

Verkko-ostosten maksaminen - Millä korteilla voin tehdä verkko-ostoksia?

Voit tehdä kaikilla OPn maksukorteilla verkko-ostoksia. Kauppias päättää hyväksytyt maksutavat.

Debit ja Credit - Mitä eroa on Debit- ja Credit-maksuissa?

Debit-maksu veloitetaan pankkitililtä ja Credit-veloitus tapahtuu Visa-tililtä.

Kortin tunnusluku ei toimi - Tunnusluku on lukkiutunut

Jos korttisi tunnusluku (PIN) on lukkiutunut joko maksupäätteellä tai bensa-automaatilla, voit avata lukkiutuneen PIN-koodin Otto-pisteellä. Otto-pisteellä lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen edellyttää käyntiä osuuspankin konttorissa.

Korttini on rikki - Miten saan uuden kortin?

Voit tilata vioittuneen kortin tilalle uuden kortin ottamalla yhteyttä pankkiisi puhelimitse, verkkoviestillä tai käymällä henkilökohtaisesti paikan päällä.

Kortin luottorajan nosto - Miten nostan luottokortin luottorajaa?

Voit tarvittaessa nostaa luottokorttisi luottorajaa Päivittäiset raha-asiat -osiossa, kun valitset kortin luottorajan korotuksen. Luottorajan nosto onnistuu myös konttorissa ja puhelinpalveluun soittamalla, mikäli tunnistaudut sähköisesti.

OP-Visa Debit Mobiili - Mikä on OP-Visa Debit Mobiili?

OP-Visa Debit Mobiili -kortti on älypuhelimeen tilattava maksukortti, joka toimii älypuhelimen Pivo-sovelluksessa. Mobiilikortilla voi maksaa kaikissa lähimaksun hyväksyvissä maksupisteissä kotimaassa ja ulkomailla ja kortilla tehdyt ostokset veloitetaan suoraan siihen kytketyltä käyttötililtä. Mobiilikortti on oma erillinen korttinsa, joka ei ole kytköksissä asiakkaan olemassa oleviin kortteihin. Kortista ei ole fyysistä versiota, eikä sillä voi maksaa verkossa tai nostaa rahaa. OP-Visa Debit Mobiili -kortin voi tilata Pivo-sovelluksesta Android-laitteelle päävalikon kohdasta "Hae mobiilikorttia".

Verified by Visa - Mitä tarkoittaa Verified by Visa?

Verified by Visa on kansainvälisen Visan, Netsin ja pankkien yhdessä kehittämä Internet-maksamisen turvallisuutta parantava palvelu. Käyttäessäsi verkko-ostokseen OPn Visa-korttia* siirryt ostoksen maksamisvaiheessa op.fi-verkkopalveluun, jossa kuittaat ostoksesi verkkopalvelutunnuksillasi.

Mikäli sinulla on käytössäsi yritysasiakkaalle tarkoitettu OP-Visa Business Card, saat maksuvaiheessa puhelimeesi kertakäyttöisen vahvistuskoodin. Vahvistuskoodin avulla tunnistaudut ja hyväksyt maksun. Palvelu ei vaadi erillistä käyttöönottoa.

Käytä turvallisen verkkomaksamisen palvelua aina, kun asioit Verified by Visa -palvelua käyttävässä verkkokaupassa.

*OPn Visa-kortteja ovat OP-Visa, OP-Visa Debit ja OP-Visa Electron.

En tunnista kaikkia Visa-tapahtumia, mitä teen?

Tarkista OP-Visa -laskusi tapahtumat heti, kun saat laskun. Säilytä tositteet kortin käytöstä laskun tarkistamiseen asti. Jos laskulla on epäselvä tai ylimääräinen veloitus, ota yhteyttä OP-Visa-asiakaspalveluun. Tee huomautukset mahdollisimman nopeasti. Otathan huomioon, että laskulla näkyvä veloittajan nimi ei aina vastaa asiointiliikkeen nimeä.

OP-Visa- asiakaspalvelu (ma–pe klo 8-18)

Suomenkielinen asiakaspalvelu (09) 6964 6015
Ruotsinkielinen asiakaspalvelu (09) 6964 6215
Faksi (09) 6964 9600

Kortin sulkeminen - Onko korttisi kadonnut tai varastettu?

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, soita heti pankkien sulkupalveluun 020 333 (24 h/vrk). Sulkupalveluun soittaessasi et tarvitse kortin numeroa; henkilötunnuksesi riittää. Ilmoitettuasi kortin kadonneeksi vastuusi lakkaa, etkä menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi.

Jos korttisi on OP-Visa, OP-Visa Gold tai OP-Visa Platinum, sinulle tilataan automaattisesti uusi kortti ja tunnusluku samalla, kun soitat sulkupalveluun ja ilmoitat korttisi kadonneeksi. Saat uuden kortin noin viikossa.

Jos korttisi on OP-Visa Debit tai OP-Visa Electron, voit tilata uuden kortin OP-verkkopalvelussa. Muiden korttien osalta ota yhteys omaan osuuspankkiisi, jotta saat uuden kortin mahdollisimman pian. Huomaathan, että alaikäisen kortti tulee tilata konttorin kautta.

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni kuukausittaista vähimmäiserää?

Halutessasi voit muuttaa luottokorttilaskusi kuukausittaista vähimmäiserää eli erää, joka sinun on vähintään lyhennettävä valitsemanasi eräpäivänä kertyneen luoton määrästä.

Voit muuttaa Visa Credit -kortin luottokorttilaskun kuukausittaista vähimmäiserää OP-verkkopalvelussasi.

Mikäli sinulla on käytössäsi OP-MasterCard, voit muuttaa luottokorttilaskusi kuukausittaista vähimmäiserää osuuspankin konttorissa tai soittamalla OP 0100 500 puhelinpalveluumme. K-Plussa MasterCard -kortin luottokorttilaskun vähimmäiserää voit muuttaa soittamalla asiakaspalvelunumeroon 010 252 7020.

Luottokortin käyttö - Miten lyhennän kertynyttä luottoa kesken laskutuskauden?

Kertyneen luoton lyhentäminen onnistuu milloin vain, jos et halua odotella seuraavaa luottokorttilaskua saapuvaksi tai haluat maksaa saapuneen luottokorttilaskun ennen eräpäivää. Voit lyhentää luottoa haluamallasi summalla tai maksaa luoton kokonaisuudessaan pois.

Jos haluat lyhentää luottoa toistuvasti kesken laskutuskauden, sinun kannattaa luoda uusi maksupohja ja tallentaa se myöhempää käyttöä varten. Tarvitset luottosi lyhennykseen luottokorttilaskustasi löytyvän tilinumeron ja viitenumeron, sillä nämä tiedot säilyvät muuttumattomina lyhennyksestä toiseen. Voit tallentaa lisäämäsi maksupohjan haluamallasi nimellä, jolloin uusien lyhennysten tekeminen on jatkossa helppoa.

Voit myös kopioida maksun aiemmin tekemästäsi lyhennyksestä. Tämä onnistuu helposti, kun siirryt tilitapahtumissasi tekemäsi lyhennyksen kohdalle ja valitset "Kopioi maksuksi". Tällöin luottotilisi tilinumero ja käyttämäsi viitenumero täydentyvät uuteen maksuun automaattisesti. Lisää maksusi tietoihin vain summa, jolla haluat lyhentää kertynyttä luottoa, ja hyväksy maksu.

Ylimääräiset lyhennykset ovat sinulle maksuttomia ja voit lyhentää kertynyttä luottoa niin usein kun haluat. Huomaathan, että tekemäsi lyhennys näkyy luottotililläsi muutaman pankkipäivän kuluessa.

Ylimääräisen lyhennyksen lisäksi voit halutessasi siirtää luottotilillesi ylimääräistä rahaa, eli ylimaksua, korttisi luottorajan ylittävää hankintaa varten. Voit tehdä luottotilillesi ylimaksua korkeintaan 2 000 euroa, jolloin tilin käyttövara kasvaa siirtämäsi rahamäärän verran. Ylimaksua hyödyntämällä voit esimerkiksi varautua suurempaan hankintaan tai varmistaa, että luottotilillä on tarpeeksi käyttövaraa lomamatkaa varten. Jos luottokorttisi luottoraja on esimerkiksi 1 000 euroa, voit siirtää luottotilille ylimääräistä rahaa 2 000 euroa ja mahdollistaa tekemälläsi ylimaksulla 3 000 euron arvoisen hankinnan.

Luottokorttilaskun maksaminen - Miten maksan luottokorttilaskuni tai lyhennän sitä automaattisesti?

Voit maksaa saapuneen luottokorttilaskun e-laskuna, laskun viivakoodin avulla OP-mobiilissa tai syöttämällä laskun maksutiedot käsin OP-verkkopalvelussasi.

Jos haluat, että luottokorttilaskua lyhennetään valitsemaltasi tililtä automaattisesti e-laskun eräpäivänä, voit muuttaa tilaamiesi e-laskujen asetuksia. Voit tällöin valita, maksetaanko koko e-lasku automaattisesti pois kerralla vai lyhennetäänkö yksittäistä luottokorttilaskua asettamaasi eurorajaan asti. Jos asetat e-laskulle eurorajan, rajan ylittävästä osuudesta saat erillisen hyväksyntää vaativan e-laskun OP-verkkopalveluusi.