OPn asiakkuus

Asiakkaaksi verkossa – Kuka voi hakea OPn asiakkuutta verkossa?

Voit tulla asiakkaaksemme ilman konttorissa käyntiä, jos olet täysi-ikäinen Suomen kansalainen ja luottotietosi ovat kunnossa. Jos sinulla on luottohäiriömerkintä, olet alaikäinen, sinulla ei ole Suomen kansalaisuutta tai pysyvää osoitetta Suomessa, voit hakea asiakkuutta varaamalla ajan konttoriin.

OP palvelutunnusten käyttöönotto – Miten otan uudet tunnukset käyttööni?

Saat tekstiviestin asiakashakemuksesi hyväksymisestä kahden päivän kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Tekstiviesti sisältää myös ohjeet, joiden avulla voit ottaa uudet OP palvelutunnuksesi käyttöösi verkossa. Toimi ohjeiden mukaisesti ja vastaanota OP palvelutunnuksesi sekä tunnuksiisi liitetty salasana. Uudet tunnuksesi ovat voimassa heti. Voit kirjautua OPn palveluihin, kun olet saanut avainlukulistan postitse.

Asiakkuuteen liittyvät maksut – Mitä asiakkuus maksaa?

Kun tulet asiakkaaksemme verkossa, saat automaattisesti käyttöösi tilin ja OP palvelutunnukset. Avattava tili on maksuton ja OP-verkkopalvelun kuukausimaksun hinta on enintään 2,70 euroa.

Lisäksi voit asiakkaana valita itsellesi muitakin palveluita. Voit tarkistaa OP palvelutunnusten, maksupalveluiden ja muiden palveluiden hinnat oman pankkisi hinnastosta.

Asiointi verkossa – Miten voin asioida OP palvelutunnuksilla myös muiden toimijoiden palveluissa?

OP palvelutunnuksilla voit asioida kaikissa OPn omissa verkko- ja mobiilipalveluissa. Mikäli haluat käyttää tunnuksiasi muiden toimijoiden palveluissa tunnistautumiseen tai verkkomaksuihin, tarvitset OP-verkkopalvelutunnukset.

OP-verkkopalvelutunnuksilla voit asioida OPn omien palveluiden lisäksi myös muiden toimijoiden palveluissa. OP-verkkopalvelutunnukset voidaan liittää tiliisi konttorikäynnin yhteydessä.

Asioinnin siirtäminen – Miten siirrän tuloni ja menoni uuteen pankkiin?

Kun allekirjoitat valtakirjan, huolehdimme veloituksetta maksuasioinnin siirrosta puolestasi. Siirrämme asiointisi suunnitelmasi mukaisesti OPhen ja tarvittaessa huolehdimme asioinnin lopettamisesta nykyisessä pankissasi.

Siirrämme voimassa olevat nykyiseltä tililtä maksettavat säännölliset maksut, esimerkiksi toistuvat maksutoimeksiannot ja nykyiselle pankille annetut suoraveloitusvaltuutukset uudelle tilille sopimuksen mukaisesti. Maksutoimeksiannot siirretään viimeistään seitsemän pankkipäivän kuluessa tarvittavien tietojen vastaanottamisesta.

Jos sinulla on olemassa olevia e-laskuja tai muita toistuvia maksuja, muistathan aktivoida ne uudelleen itse. Uuteen tiliin liitetyn maksukortin numero kannattaa myös välittää niille palveluntarjoajille, joiden maksut haluat siirtää uudelta tililtä veloitettaviksi. OPn tilille suunnattuja tuloja varten sinun tulee ilmoittaa uusi tilinumerosi kaikille, joiden tulevat maksut haluat ohjata uudelle tilillesi.

Uusi tilinumero – Minne minun tulee ilmoittaa uusi tilinumeroni?

Pankinvaihdon myötä myös tilinumerosi vaihtuu. Ilmoita uusi tilinumerosi esimerkiksi palkan tai eläkkeen maksajalle sekä kaikille muille tahoille, joilta saat toistuvia maksuja. Huomaathan, että voit usein ilmoittaa uuden tilinumerosi myös verkossa, esimerkiksi eläkkeen maksajien, verottajan ja Kelan sivuilla.

Miten maksutilin siirto tapahtuu?

Voit halutessasi vaihtaa maksutilisi veloituksetta uuteen pankkiin pankin vaihdon yhteydessä. Valtakirjan avulla voit valtuuttaa uuden pankin siirtämään maksutilisi, jolloin sinun ei tarvitse itse huolehtia siirtoon liittyvistä asioista. Mikäli tilinomistajia on useita, maksutilin siirtoon tulee olla lupa kaikilta omistajilta.

Uusi pankkisi

  • välittää allekirjoittamasi valtakirjan vanhaan pankkiisi kahden arkipäivän kuluessa
  • ilmoittaa uuden tilinumerosi palkan ja etuuksien maksajille sekä SEPA-suoraveloittajille ja aktivoi vanhassa pankissa olevat maksutoimeksiantosi viiden arkipäivän kuluessa, kun tiedot on vastaanotettu vanhasta pankistasi.

Ilmoita uudelle pankillesi päivämäärä, josta lähtien toistuvat toimeksiannot ja SEPA-suoraveloitusvaltuutukset veloitetaan uudelta maksutililtä. Huomaathan, että päivämäärä voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun uusi pankki on saanut kaikki tarvitsemansa tiedot.

Vanha pankkisi

  • lopettaa palvelut allekirjoittamasi valtakirjan mukaisesti viiden arkipäivän kuluessa valtakirjan vastaanottamisesta
  • toimittaa uudelle pankille, sekä pyydettäessä myös sinulle, listauksen tilisi toistuvista tapahtumista kolmentoista kuukauden ajalta
  • siirtää tilillä olevat varat uudessa pankissa olevalle tilille sekä sulkee vanhassa pankissa olevan maksutilin.

Mitä ovat OP-bonukset ja miten niitä kertyy?

Kun olet omistaja-asiakas, sinulle kertyy asioinnistasi OP-bonuksia oman asiointisi mukaisesti ja niillä maksetaan käyttämiäsi palveluita. OP-verkkopalvelussasi näet, kuinka paljon bonuksia on kertynyt, mihin niitä on käytetty ja kuinka paljon bonuksia sinulla on vielä käytettävänäsi.

OP-bonuksia kertyy omistaja-asiakkaille kaikesta bonuksiin oikeuttavasta asioinnista, esimerkiksi lainoista, säästöistä, sijoituksista ja vakuutusmaksuista. Kertyvien OP-bonusten määrä lasketaan kuukausittaisen asioinnin mukaan.

Bonustilille kertyneitä OP-bonuksia käytetään OPn määrittelemiin käyttökohteisiin, kuten pankkipalveluihin, vakuutusmaksuihin sekä OP-Kiinteistökeskuksen ja lakipalveluiden palkkioihin. Maksuja ja palkkioita kuitataan automaattisesti joko osittain tai kokonaan bonuksilla riippuen siitä, paljonko bonuksia on käytettävissä.

Edut – Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?

Omistaja-asiakkaaksi pääsevät kaikki asiakkaamme ja liittyminen onnistuu verkossa, OP 0100 0500 puhelinpalvelussamme tai lähimmässä osuuspankin konttorissa. Liittymisen yhteydessä maksettava, yleensä 100 euron suuruinen jäsenosuusmaksu on kertasijoitus – muita maksuja ei ole.

Kun liityt omistaja-asiakkaaksi, omistat osan osuustoiminnallista OPta, saat rahanarvoisia etuja ja alennuksia pankkipalveluista, vakuutuksista sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluista. Omistaja-asiakkaana sinulle kertyy asioinnistasi myös rahanarvoisia OP-bonuksia – jopa satojen eurojen arvosta vuosittain.

Palveluiden ja tuotteiden tilaaminen – Miten tilaan kortin juuri avattuun tiliin?

Kun liityt verkossa OPn asiakkaaksi, saat käyttöösi tilin ja OP palvelutunnukset. Jos haluat liittää maksukortin uuteen tiliisi, onnistuu se helpoiten verkossa. Etsi ensin itsellesi sopiva kortti, kirjaudu OP-verkkopalveluun omilla tunnuksillasi ja hae korttia.

Pankin vaihto – Olen vaihtamassa pankkia. Mitä tietoja tarvitsen mukaani tapaamiseen?

Kun olet vaihtamassa pankkia, varaa verkossa aika tapaamiseen tai verkkoneuvotteluun. Keskustelemme noin tunnin mittaisessa tapaamisessa sinulle sopivista palveluista ja käymme läpi asiakkuuden siirtoa nykyisestä pankistasi OPhen.

Jotta asiakkuuden siirto käy sujuvasti, sinun kannattaa ottaa ensimmäiseen tapaamiseen mukaasi yhteenveto nykyisistä pankkipalveluistasi.

Yhteenvetoon on hyvä sisällyttää

  • lainojen numerot ja summat
  • tilinumerot
  • luottokorttien numerot
  • vakuutuskirjat.

Muistathan myös tarvittaessa täyttää asuntolainahakemuksen etukäteen verkossa.

Hakemuksen käsittely – Olen lähettänyt täyttämäni hakemuksen. Miten hakemukseni käsittely etenee?

Hakemuksesi käsittely alkaa, kun lähetät valmiin hakemuksesi. Saat tekstiviestin hakemuksesi hyväksymisestä kahden päivän kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Tekstiviesti sisältää myös ohjeet OP palvelutunnustesi käyttöönottoa varten. Kun olet ottanut käyttöön tunnuksesi, voit käyttää niitä, kun saat avainlukulistan.

Saat avainlukulistan postitse viikon kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Toimitamme viikon kuluessa myös muut asiakkuuteesi liittyvät dokumentit valintasi mukaan joko sähköpostiin tai kotiosoitteeseesi.

Asiakkaaksi tuleminen – Mitä tietoja minulta kysytään, kun liityn OPn asiakkaaksi?

Voit liittyä OPn asiakkaaksi verkossa täyttämällä hakemuksen. Hakemuksella kysytään yhteystietojesi lisäksi puhelinnumeroa, johon voimme lähettää tekstiviestillä tietoja asiakkuuteesi liittyen. Lisäksi pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän vuoksi kysymme hakemuksella rahanpesulain velvoittamia tietoja tilillä oleviin varoihin ja verovelvollisuuteen liittyen tukeaksemme asiakkaidemme turvallista asiointia.

Tunnistaudut hakemuksella voimassa olevalla henkilöllisyystodistuksella, joten etsithän passin tai henkilökortin kätesi ulottuville hakemuksen täyttöä varten. 

Mikäli olet vaihtamassa pankkia OPhen, varaa aika tapaamiseen hakemuksen täyttämisen sijaan. Tapaamiseen sinun kannattaa ottaa mukaan yhteenveto nykyisistä pankkipalveluistasi.