OP jatkaa organisoitumista uusien johtokuntavastuiden mukaisesti

OP Ryhmän keskusyhteisökonserni jatkaa organisoitumista kesäkuussa valitun uuden johtokunnan mukaisesti. Uuden organisaation tavoitteena on parantaa työntekijä- ja asiakaskokemusta sekä lisätä toiminnan ketteryyttä ja tuottavuutta.

Keskusyhteisökonserniin suunnitellaan muutoksia sekä organisaatiorakenteisiin, työtehtäviin että toimintatapoihin, ja siksi OP aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat OPn keskusyhteisökonsernin henkilöstöä. Keskusyhteisökonsernissa työskentelee noin 6 000 henkilöä.

Neuvottelut eivät koske OP Ryhmän osuuspankkeja. Neuvottelujen ulkopuolella ovat myös Helsingin OP-Kiinteistökeskus, Pohjola Terveys ja OP-Eläkekassa sekä OP Yrityspankkikonsernin Baltian toiminnot.

Suunnitelman mukaan osa nykyisistä tehtävistä lakkaa tai muuttuu oleellisesti, mutta samaan aikaan avautuu merkittävä määrä uusia tehtäviä, joita pyritään tarjoamaan mahdollisimman monelle.

- Suunniteltu organisoituminen on alku suurelle kulttuurimuutokselle OPn keskusyhteisössä. Olemme kokeilleet ketterää toimintatapaa yksittäisissä kehittämishankkeissa hyvin tuloksin, ja tavoitteena on nyt laajentaa toimintamalli vaiheittain koko keskusyhteisöön, kertoo pääjohtaja Timo Ritakallio.

- Uusi toimintatapa selkeyttää vastuita, vähentää päätöksentekotasoja ja ohjaa toimintaa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, hän jatkaa.

Organisaatiomuutoksen ohessa tavoitteena on alentaa keskusyhteisökonsernin kokonaiskustannuksia vuositasolla 100 miljoonalla eurolla. Kustannussäästöihin pyritään useilla toimenpiteillä: tarkentamalla strategian fokusta, keskittymällä ydinliiketoimintoihin sekä optimoimalla oman ja ulkoa ostetun työn suhdetta.

Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 1. lokakuuta 2018 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa, elleivät osapuolet sovi neuvottelujen päättämisestä aiemmin.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OPn viestintä, puh. 050 523 9904, viestinta@op.fi