OP-rahastot aktivoituvat ulkomaisissa yhtiökokouksissa – edustus tuhansiin yhtiökokouksiin vuosittain

OP-rahastot alkavat osallistua ulkomaisiin yhtiökokouksiin vastuullisen sijoittamisen strategian mukaisesti. Kyse on suuresta panostuksesta, sillä jatkossa OP-rahastot osallistuvat vuosittain tuhansiin yhtiökokouksiin.

OP-rahastot aloittavat yhtiökokousvaikuttamisen myös globaaleissa yhtiöissä vastuullisen sijoittamisen strategian mukaisesti. Toiminnan laajentaminen ulkomaisiin yhtiökokouksiin tehdään proxy-äänestämisen avulla. Proxy-äänestäminen tarkoittaa äänestysohjeiden toimittamista yhtiökokoukseen. Se on suurten, tuhansia yhtiöitä omistavien sijoittajien keskuudessa tyypillinen tapa osallistua yhtiökokouksiin.

- Ulkomaisten yhtiökokousten sisällyttäminen OP-rahastojen toimintaan on tärkeä askel vastuullisen sijoittamisen strategian toteuttamisessa. Proxy-äänestämisellä pyrimme vaikuttamaan rahastojemme omistamien yhtiöiden päätöksiin. Tavoittelemme vastuullisessa sijoittamisessa kansainvälistä edelläkävijyyttä, sanoo OP Varallisuudenhoidon vastuullisen sijoittamisen johtaja Mika Leskinen.

Yhtiökokouksiin osallistuminen nostetaan korkealle tasolle vaiheittain siten, että seuraavan vuoden aikana OP-rahastot osallistuvat noin 700 yhtiökokoukseen. Tämän jälkeen tasoa nostetaan tasaisesti niin, että kolmen vuoden sisällä OP-rahastot osallistuvat jo tuhansiin yhtiökokouksiin.

Yhtiökokouskäytännöt vaihtelevat huomattavasti eri maiden ja alueiden välillä, joten osallistuminen vaatii paikallisten käytäntöjen tuntemista. Suomen ulkopuolella pidettävissä yhtiökokouksissa OP käyttää kansainvälisen yhtiön Institutional Shareholder Services (ISS) palveluita.

– Institutionaalisten sijoittajien odotetaan yhä enemmän täyttävän aktiiviseen omistajuuteen liittyviä velvollisuuksia. ISS on tyytyväinen voidessaan avustaa OP-rahastoja näiden kansainväliseen omistajuuteen liittyvissä velvoitteissa ja kestävän kehityksen ja hallinnointitavan sisällyttämisessä kansainväliseen äänestysprosessiin, toteaa ISS:n äänestystoiminnasta vastaava toimitusjohtaja Lorraine Kelly.

Kotimaisissa yhtiökokouksissa OP-rahastot jatkavat vakiintunutta käytäntöä. Rahastojen edustaja osallistuu yhtiökokouksiin ja vaikuttaa aktiivisesti käsiteltäviin asioihin OP-Rahastoyhtiön omistajapolitiikan mukaisesti.

OP-Rahastoyhtiö uusii alkusyksyn aikana kotimaisia ja ulkomaisia yhtiöitä koskevan omistajapolitiikkansa. Uudessa omistajapolitiikassa huomioidaan entistä vahvemmin vastuullisuusnäkökulmia, kuten ilmastonmuutokseen varautumista ja kestävään kehitykseen liittyviä seikkoja.