Uusia pankkipalveluita ja turvallisempaa maksamista – Näin PSD2 vaikuttaa arkeesi

Tilitiedot eivät ole enää pankkisidonnaisia ja vahvaa tunnistautumista vaaditaan entistä useammin. Lue tästä, mikä PSD2 on ja minkälaisia muutoksia se toi pankkiasiointiin.

Mikä PSD2?

PSD2 (Payment Services Directive 2) on Euroopan parlamentin hyväksymä maksupalveludirektiivi. Sen tarkoitus on parantaa kuluttajien oikeuksia sekä edistää kilpailua pankkitoimialalla ja näin lisätä palvelutarjontaa.

Lue lisää PSD2:sta Euroopan komission esitteestä (pdf) 

Monipuolisempia pankkipalveluita

PSD2 velvoitti pankit avaamaan maksurajapintansa ulkopuolisille palveluntarjoajille. Sen ansiosta perinteiset pankkipalvelut, kuten tilitietojen tarkastelu ja maksaminen, eivät ole enää sidoksissa pankkiin. Voit esimerkiksi tarkistaa muiden pankkien tiliesi saldon ja tilitapahtumat OP.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, kun otat käyttöösi OP Monipankkipalvelun. Tarjolla on myös uusia pankista riippumattomia maksutapoja luottokortin ja verkkomaksunapin rinnalle.

Tutustu OP Monipankkipalveluun

Lisäturvaa maksamiseen

PSD2:n tavoitteena on paitsi monipuolistaa palveluita, myös tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa. Esimerkiksi vahvaa tunnistautumista vaaditaan pääsääntöisesti aina, kun käytät tilitieto- ja maksupalveluita – myös pankin omissa palveluissa. Näin varmistetaan, että niin uudet palveluntarjoajat kuin pankitkin noudattavat tiukkoja turvatoimia ja tietoturvakäytäntöjä, jotta asiakkaan tiedot ja varat pysyvät suojattuina.

Lue lisää tunnistautumisen muutoksista

Näin PSD2 vaikuttaa arkeesi

  • Voit käyttää muiden pankkien ja toimijoiden sovelluksia tilitietojesi tarkastelemiseen ja maksamiseen. Voit esimerkiksi valita, että käytät yhden pankin sovellusta kaikkien pankkitiliesi tarkastelemiseen, vaikka tilit olisivat eri pankeissa.
  • Sinulta odotetaan pääsääntöisesti vahvaa tunnistautumista, kun käytät tilitieto- ja maksupalveluita. Rahasi ovat varmemmassa turvassa, kun jokaiseen suurempaan verkko-ostokseen vaaditaan kolmivaiheinen tunnistautuminen.
  • Kuluttajan vastuu lievästä ja tavallisesta huolimattomuudesta aiheutuvasta korttiväärinkäytöksestä laski 150 eurosta 50 euroon.
  • Kauppiaat eivät voi enää veloittaa lisämaksuja, jos maksat Visa- tai Mastercard-luottokortilla.
  • Pankkien pitää noudattaa 15 päivän määräaikaa asiakasvalitusten käsittelyyn. Jos maksupalvelussa on ollut häiriö tai esimerkiksi virheellinen veloitus ja reklamoit asiasta, saat vastauksen 15 arkipäivän kuluessa.

Oletko kehittäjä?

Kokeile rajapintojamme testiympäristössä.