Eurooppalaisen historia

Lähes 100-vuotiaan Eurooppalaisen vahvuuksia ovat olleet koko sen historian ajan ainutlaatuinen kansainvälinen palveluverkosto ja palvelun laatu.

Eurooppalainen perustettiin 15. helmikuuta 1922. Jo ennen tätä valtioneuvosto myönsi Eurooppalaiselle toimiluvan matkatavaroiden kuljetusvakuuttamiselle. Ensimmäinen kuljetusvakuutus merkittiin kauppaneuvos Kalle Kuusiselle ja toinen kenraali Carl Gustav Mannerheimille.

Nimensä mukaisesti eurooppalainen

Eurooppalainen perustettiin Unkarissa alkaneessa buumissa. Sinne paroni Max von Engel perusti ensimmäisen Eurooppalaisen vakuuttamaan rautateiden matkatavarakuljetuksia. Samalla aatteella perustettiin kaikkiaan 22 Eurooppalaista Euroopan eri maihin. Rahoittajana oli useimmiten Munich Re Saksasta, hän oli myös Suomen Eurooppalaisen ensimmäinen omistaja.

Vuonna 1970 Pohjolan tytäryhtiöksi

Munich Re myi Eurooppalaisen Ruotsin Europeiskalle, jolta Pohjola ja Fennia ostivat sen puoliksi. Vuonna 1970 Pohjola lunasti Fennian osuuden, ja Eurooppalaisesta tuli Pohjolan tytäryhtiö. Vuodesta 2005 Eurooppalainen on ollut osa vahvaa OP Ryhmää.

Ainutlaatuinen palveluverkosto toimii edelleen

Alusta alkaen sisaryhtiöiden yhteistyö on kukoistanut. Sotien melskeissä yhtiöitä on kadonnut ja uusia Eurooppalaisia perustettu, mutta yhteistyö on toiminut koko ajan. Tämän yhteistyön tuloksena Eurooppalaisen asiakkaat saavat myös tänä päivänä turvaa ainutlaatuiselta palveluverkostolta ympäri maailmaa.

Eurooppalainen tänään

Eurooppalainen on menestynyt ja pysynyt kehityksen kärjessä kaikkien näiden vuosien ajan. Se on noussut Suomessa matkavakuuttamisen markkinajohtajaksi lähes 50 prosentin markkinaosuudella. Matkailualalla se on yksi tunnetuimmista brändeistä. Vakuutettuja Eurooppalaisella on noin 700 000 ja yhtiön kannattavuus on kunnossa. Toiminnan kulmakiviä ovat palvelun laatu ja erinomaisesti toimiva kansainvälinen palveluverkosto.