Varo kalastelusähköposteja!

OP:n asiakkaiden tunnuksia kalastellaan huijaussähköposteilla. Viestin lähettäjänä näkyy OP:n sähköpostia muistuttava osoite ja allekirjoittajana asiakaspalvelu. Viestissä kerrotaan, että verkkopankin järjestelmäpäivitysten vuoksi, käyttäjän on hyväksyttävä päivitys kirjautumalla verkkopankkiin viestissä olevasta linkistä. Viestissä ilmoitetaan myös, että asiakaspalvelija ottaa yhteyttä päivittämisen jälkeen.

Mikäli huijaussähköpostin linkistä avautuvalla huijaussivustolla on antanut henkilökohtaisia tietoja kuten puhelinnumeron, huijari saattaa esiintyä pankin edustajana ja soittaa puhelinnumerosta, joka on väärennetty näyttämään OP:n asiakaspalvelun numerolta, tai sitä muistuttavasta numerosta. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!

 

Esimerkki kalasteluviestistä:
 


Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:

  • Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta).
  • Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec, Entrust tai DigiCert
  • Varmenne on voimassa

 

Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä.

Mikäli olet luovuttanut verkkopalvelutunnuksesi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, lauantaisin kello 10-16, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.