Kiinteistöjen vakuudet digitalisoituvat – panttikirjat jatkossa sähköisessä muodossa!

Kesäkuun 2017 alusta lähtien kiinteistöjen uusia panttikirjoja on voinut hakea ainoastaan sähköisessä muodossa – paperisia panttikirjoja ei siis enää tuoteta lainkaan.

Olemassa olevia paperisia panttikirjoja on Suomessa yhteensä noin 3,6 miljoonaa. Niistä suurin osa on pankkien hallussa asiakkaiden lainojen vakuutena; loput ovat kunnilla, valtion laitoksilla, isännöitsijöillä ja yksityisillä henkilöillä. OP sähköistää loka-marraskuun vaihteessa n. 1,2 miljoonaa panttikirjaa, jotka ovat OPn hallussa lainojen vakuutena.

Mitä panttikirjojen sähköistäminen käytännössä tarkoittaa?

OPn holveissa säilytyksessä olevat panttikirjat muutetaan sähköiseen muotoon ja tämän jälkeen jokaiselle panttikirjalle merkitään ”saaja” Maanmittauslaitoksen ylläpitämään sähköiseen lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin. ”Saaja” on toisin sanoen vastine paperisen panttikirjan ”Haltija”-termille. Pankki myös huolehtii paperisen panttikirjan mitätöinnistä, jotta voimaan jää ainoastaan sähköisessä muodossa oleva panttikirja. Loka-marraskuun panttikirjojen massasähköistys on asiakkaillemme maksuton eikä se edellytä toimenpiteitä kiinteistön omistajilta tai isännöitsijöiltä.

Kotona, tallelokerossa tai pankin asiakirjasäilytyksessä säilytettäviä paperisia panttikirjoja ei muunneta automaattisesti sähköiseen muotoon. Nämä panttikirjat ovat siis edelleen voimassa ja ne käyvät uuden lainan vakuudeksi aina vuoden 2019 loppuun asti. Siitä eteenpäin panttikirja tulee muuntaa sähköiseksi ennen vakuuden panttaamista – tämän asian voimme OPssa kätevästi hoitaa puolestasi.  

Sähköinen panttikirja on paremmassa turvassa

Kiinteistön vaihtaessa omistajaa panttikirjat siirretään sähköisesti siten, että tieto panttikirjan saajasta pysyy ajan tasalla. Sähköinen muoto on myös turvallinen, koska panttikirja ei voi vahingoittua tai kadota. Lisäksi panttikirjojen tiedot on helppo löytää Maanmittauslaitoksen sähköisestä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä: www.kiinteistoasiat.fi.

Lisätietoja asiasta saat numerosta 0100 0500 (ma–pe klo 8–22, la 10–16) tai omasta osuuspankistasi.