Huijaussähköposteja OPn nimissä

OPn nimissä on liikkeellä huijaussähköposteja, joiden avulla yritetään kalastella henkilötietoja ja verkkopankkitunnuksia. Huijaussähköpostissa kerrotaan kriittisestä päivityksestä, joka tulisi tehdä klikkaamalla sähköpostissa olevaa linkkiä. Jos olet antanut henkilökohtaisia tietojasi huijaussivustolla, huijari saattaa myös soittaa urkkiakseen sinulta lisätietoja. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!

Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:

  • Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
  • Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle ( esim. OP Osuuskunta).
  • Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
  • Varmenne on voimassa

Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Mikäli olet luovuttanut verkkopankkitunnuksesi tai luottokorttitietosi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-18, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Esimerkki huijaussähköpostista:

Esimerkki huijaussähköpostista