Detta tillgänglighetsutlåtande gäller försäkrings- och skadetjänster för företagskunder i op.fi. Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 1.1.2021 och uppdaterades senast 14.5.2024.
Tillgänglighetsstatus
Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis. Vi strävar efter att avhjälpa alla nämnda brister i försäkringstjänsterna under 2024.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Icke-tillgängligt innehåll
Företagskundernas försäkrings- och skadetjänster har till stor del förnyats och gjorts tillgängliga. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.
Bilagor i tjänsten såsom försäkringsvillkor (pdf), produktbeskrivningar (pdf), blanketter, försäkringsintyg (pdf) och andra filer görs tillgängliga. På grund av den stora mängden handlingar och blanketter kan det i en del av handlingarna förekomma nedannämnda brister. I de handlingar som publicerats före 23.9.2018 gör vi förbättringar av tillgängligheten i takt med att handlingarna uppdateras. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar som är försedda med försäkrings- och skadespecifikationer och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post.
Tjänsten statistik över olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar uppfyller inte tillgänglighetskraven helt, men motsvarande statistik finns i en Excel-tabell i tjänsten.
Ersättningsansökan för hälsoskyddsförsäkring för företag är baserad på den gamla tekniken, och är därför inte tillgänglig.
Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.
Brister i tjänster för försäkringsärenden
Mina ärenden
Skärmläsare
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Utkast:
Skärmläsare
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Löneanmälan för specialgrupper och en del av sidorna med försäkringsuppgifter
Skärmläsare
- WCAG 1.4.10 Responsivitet
- WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
- WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek
- WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 2.5.2 Återtagande av val som gjorts med pekdon
- WCAG 2.5.3 Etikett i namn
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 3.3.4 Förebyggande av fel (juridiskt, ekonomiskt, data)
- WCAG 4.1.1 Parsing
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Användning av tangentbord
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
Färger och textstorlek
- WCAG 1.4.3 Kontrast
- WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
Arbetstagarens försäkringskort
Skärmläsare
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.5.3 Etikett i namn
Tjänsten för försäkringsintyg
Skärmläsare
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.5.3 Etikett i namn
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Brister i tjänster för försäkringsärenden
Skadeförteckning
Skärmläsare
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
Skadeanmälningar
Skärmläsare
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
Användning av tangentbord
WCAG 2.4.7 Synligt fokus
Färger och textstorlek
WCAG 1.4.12 Textavstånd
Brister i försäkrings- och skadehandlingar, utskrifter och blanketter
Skärmläsare
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
Färger och textstorlek
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.4.12 Utjämning av text
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
I de försäkringstjänsterna för inloggade företagskunder finns inte sådant innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på.